Звіт за результатами експертного обговорення на тему: «Імплементація судової реформи на місцевому рівні: виклики, перспективи, загрози»

Судова реформа триває в Україні вже два роки. Вона була розпочата у жовтні 2014 року, коли президент П. Порошенко проголосив Стратегію реформ 2020. Зміни в судовій системі – це одна з принципових вимог Європейського Союзу, який постійно наголошує на недосконалості судової системи України. Дійсно, сьогодні судова влада – це один з найбільш корумпованих та політизованих інститутів влади, особливо якщо говорити про систему адміністративних та господарських судів. Тому зміни у цій сфері, є необхідними як з позиції міжнародних зобов’язань, так і в контексті реформування влади. Перезавантаження голів судів відбулося відповідно до Закону «Про відновлення довіри до судової влади». Судді переобрали 80% тих голів, хто був. Другим кроком стало ухвалення Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд», який зміг перезапустити систему. У червні 2016 року Верховна Рада України прийняла зміни до Конституції в частині здійснення правосуддя та Закон України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» (No 1401- VIII). Цей закон спрямований на виконання положень Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки, схваленій відповідним Указом Президента України від 20 травня 2015 року. Зміни до Конституції щодо правосуддя і новий Закон «Про судоустрій і статус суддів» набрали чинності наприкінці вересня 2016 р. В Україні була 4-х рівнева система: місцеві суди, апеляційні суди, спеціалізовані вищі суди і Верховний суд. З введенням судової реформи судова система стала 3-х рівневою: залишаються місцеві суди, апеляційні суди, і Верховний суд України, який складатиметься з Великої палати та спеціалізованих судів (у кримінальних справах, у цивільних справах, в адміністративних справах і господарський суд). Ще буде два нових суди: антикорупційний суд і суд щодо захисту інтелектуальної власності. Зараз на розгляді у Верховній Раді знаходиться проект Закону про Вищу раду правосуддя. Вища рада правосуддя в новому складі і в повному обсязі, відповідно до проекту закону, зі змінами до Конституції і Законом про судоустрій і статус суддів, повинна приступити до своїх обов’язків з 2019 року. До цього часу буде працювати Вища рада юстиції. Що очікувати від цих змін? Чи зможе впровадження судової реформи забезпечити незалежність суддів? Як будуть вирішуватися кадрові питання в українських судах? Якими є ключові питання реформи адвокатури? Якими є перспективи здійснення громадського контролю у здійсненні правосуддя в контексті судової реформи? Ці та інші питання, запропоновані представниками громадської організації «Дніпровський центр соціальних досліджень», було обговорено з регіональними експертами: правозахисниками, юристами та адвокатами. Завантажити